Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Storm i Reykjavik

Kategori: Allmänt

I skrivande stund drar det fram en storm över västra Island. För tillfället har vi 17 m/s vindstyrka och 25 m/s i byarna. För att se det positiva i saken så kan man säga att luften är väldigt frisk. Västlig storm, direkt ifrån Nordatlanten. Oprocesserad.
 
Detta är utsikten från ytterdörren ut på loftgången:
 
 
Ser ni havet mellan höghusen? Här är en inzoomad bild:
 
 
Vågorna slår alltså över, här inne i viken. Tur att man inte har något ärende utomhus.
 
Titta på den första bilden igen. Ser ni hur det har kommit snö på Esjan? Titta på mitt tidigare inlägg om bestigningen av Esja (http://vikingblogg.blogg.se/2013/july/esja.html) och utsikten från densamma (http://vikingblogg.blogg.se/2013/august/utsikten-fran-esja.html). Svårt att tro att den senare bilden togs för bara tre veckor sedan, va? Sommaren är verkligen kort...
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: