Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Storfångst

Kategori: Allmänt

Jag hade bjudit in vännerna på middag i lördags, så jag drog ut i fredags i jakt på lite smarrig fisk att bjuda på. Det visade sig vara en perfekt dag för fiske; under fyra timmar på fyren bakom koncerthuset Harpa i den gamla hamnen så fick jag en fet torsk, en kolja, en sej och sex sandskäddor. Eller, här omkring går de under namnen Þorskur, Ýsa, Ufsi och Sandkoli
 
 
Så det blev Sandskädda till finmiddag, serverad med rödbetslåda med camenbert, pinjenötter och honung, samt hasselbackspotatis
 
 
Fast, om jag ska vara ärlig, så var det inte jag som drog upp torsken. När jag stod och fiskade kom det en polsk snubbe och ställde sig bredvig mig med spö i hand. Han berättade att han bodde i Brighton i England och vars hustru jobbade på Easyjet. Så kan köpte en billig stol till Reykjavik, gick och köpte ett fiskespö och ställde sig sonika i hamnen. Det var han som fick torsken, och hans stackars metspö, som knappt var längre än han själv, vek sig dubbelt under torskens kamp. Jag fick hjälpa till att hissa upp den, och eftersom han inte hade någonstans att rensa och tillaga den så fick jag ta hand om den!
 
Sejen blev lunch under helgen, koljan ligger uppstekt i kylen och torsken i en torskgratäng för hela veckan. Spöet har snart betalat av sig själv!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: