Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Storrökaren Esja

Kategori: Allmänt

Vädret var skönt men blåsigt igår med låga moln i rörelse, så jag stack ut för att ta en time-lapse av dem. Jag ställde mig på det vanliga stället, Geldinganes, och riktade kameran mot Esja och Akrafjall. Filmen går i x150 verklig hastighet.
 
Titta speciellt på de små stackmoln som bildas och sedan upplöses när luften trycks upp utav Esjan. Visst ser det ut som röksignaler. I något av stackmolnspuffarna tycker jag mig kunna se lite turbulens. Häftigt va? Tycker också det är tjusigt när skuggorna av molnen stryker över bergskedjan.
 
 
Man ser hur det blåser på hur gräset skiftar, men framför allt på hur vinden rycker och sliter i kameran. Tomten, jag önskar mig ett stadigare stativ i julklapp

Kommentarer


Kommentera inlägget här: