Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Grottutforkning del 2 - Surtshellir-Stephánshellir

Kategori: Allmänt

Bara någon mil bort finns ett annat lavatubsystem, Surtshellir-Stephánshellir, ett system som håller en jämnare storlek som man kan gå upprätt i utan svårigheter
 
 
 
Det var ett par hundra meter mellan ingångarna, så det var totalt mörker under långa sträckor. Att fotografera med endast ficklampa som ljuskälla kräver en öppningstid på över tio sekunder, och utan stativ blev det att lägga kameran på stenar. Därav grodperspektiven
 
 
 
 
 
Inte dåligt av Zach att stå blixt still i 15 sekunder!
 
 
En gruppbild med 15 sekunders slutartid, och för mörkt för att kameran ska kunna autofokusera
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: