Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Julbak

Kategori: Allmänt

Tidigare år har denna tiden före jul spenderats i Stockholm. Detta blev inte av i år, då avhandlingen är i sin slutfas, så julupptakten får spenderas i Island. För att komma i stämning bjöds kollegerna in på julgodistillverkning här i Breiðholt, "ghetto"-delen av Reykjavik, där jag bor.
 
 
De fick prova på att baka svenska klassiker som pepparkakor, lussekatter och knäck, och dessutom lite mer internationella marsipanfigurer. Till det serverades tomtegröt och hemmagjord glögg; i brist på framförhållning bestod glöggen av kardemummakärnor, kryddnejlikor och nedhackad ingefära i sockerlag över natten, nedrört i rött vin.
 
 
 
 
Zach gjorde en Grinch,
 
 
och Mette rullade alkoholfyllda marsipanbollar doppade i vit choklad:
 
 
Zach satt hundvakt i helgen, och han fick självklart också delta i julmyset (som mest, för hans del, bestod i nedfallna godisfragment på golvet)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: