Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Nyfunnen hobby

Kategori: Allmänt

Nu när jag är tillbaka i Island och tristessen kryper sig under de få timmar huvudet inte vill arbeta längre på, så började också jakten efter en ny hobby. Det slog mig att jag aldrig provat att fiska i här i Reykjavik, en stad som är känd för sitt goda fiske. Så jag tog kontakt med en gammal sexmästeristkollega, Elias "FN", som är något av en expert inom fisket. Efter inrådan skaffade jag ett kastspö (4.2m) med haspel och grejer till ett pater noster bottenmetetackel (i stort sett ett sänke i änden på reven och krokar på revstumpar som är fästa någon meter längre upp på reven).
 
 
och det här tacklet (kallas pater noster och är perfekt för bottenmete):
 
 
 
Så efter jobbet en dag förra veckan cyklade jag förbi hamnen med fiskeutrustningen på ryggen - och fick napp efter fem minuter! Komiskt nog fick jag en Mackrill, en fisk man vanligen inte får på bottenmete. Den nappade när jag höll på att rulla in tacklet för att se ifall betet var kvar. En tapper jäkel!
 
 
Färskare fisk är svår att hitta. Stektes i smör med dill och serverades med klyftpotatis. Mums!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: