Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Syrran på besök - del 2

Kategori: Allmänt

Det blåste upp under lördagen, men det hindrade inte oss från att kämpa oss till ett ridstall utanför Hveragerði, ett par mil sydost om Reykjavik. Det är ett företag med ca 200 hästar och har all sorts turridning. Vi valde en tur på ett par timmar, antar både för att skona både min oridvana kropp samt den stackars hästen som jag fick rida på.
 
Den vindtäta stället är kanske inte det vackraste i världshistorien, men det höll bannemig tätt!
 
 
 
Även ifall islandshästarna ser små ut, så är de fruktansvärt starka för sin storlek. Vi varvade skritt med trav och tölt, och Emma blev mäkta imponerad när jag töltade om henne vid ett tillfälle. Min häst hette Goliat och levde verkligen upp till det namnet! Emma ville ta sin Nói med sig hem
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: