Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Brorsan och gänget på besök - dag 1 - Blå Lagunen

Kategori: Allmänt

Man kan tycka att det är underligt att människor vill bo kvar i ett land där sommarvärmen sällan överstiger 20 grader, och sommaren inte är närapå lika lång som i södra Sverige. Men det finns något som väger upp det - varma källor!
 
På väg mot Reykjavik stannade vi in på Blå Lagunen, en underbar varmvattensbassäng som blivit av spillvattnet från ett geotermiskt kraftverk, och som är så tjockt med kisel och andra mineraler att siktdjupet är max några centimeter. Det finns också krukor med ansiktsinpackning lite här och var runt bassängen.
 
 
Behöver jag säga vilka som stod för "the comic relief" under resan?
 
 
Det är ett helt magiskt gött ställe!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: