Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Esja

Kategori: Allmänt

Berget Esja är något som alla som besökt Reykjavik har sett, kanske utan att veta om det. Det är ett ~930 meter högt berg och går utan svårigheter att bestiga utan klättringsredskap. Det ligger här:
 
 
 
 
Såhär ser hon ut från Reykjaviks nordliga kust:
 
 
 
 
Från dess fot ser det ut såhär (tillsammans med Ágúst Jin, mitt hikingsällskap för dagen):
 
 
 
 
Som ni ser är molnen ganska låga idag, så man ser inte toppen. De pendlar upp och ned och vi var tursamma nog att få några högre moln just när vi nådde toppen! Efter inte ens två hundra meters stigning får vi denna utsikten över Reykjavik:
 
 
 
 
Sju hundra meters stigning kvar! Den mesta biten var bara brant uppförsbacke, men de sista femtio metrarna var så brant att man var tvungen att använda sig av händerna också. Uppe på topplatån fick vi en utsikt som såhär:
 
 
 
 
Skivan som jag står lutad emot visar vad man borde sett, givet att vi inte stog mitt i ett jäkla moln...
 
 
 
 
Sedan sjönk molnen kvickt och vi fick avnjuta vår välförtjänta lunch mitt i ett moln med tjugo meters fri sikt på 900 meters höjd
 
 
 
 
På väg ned måste man ju också ha lite kul, så vi tog ett interaktivt panorama! Ágúst är med på tre ställen och jag på två. Kan ni hitta alla? Den fullt upplösta bilden finns här: http://www.akgjohansson.se/Hiking/360-panorama_Esja.jpg
 
 
 
 
Så, Esjan är en perfekt halvdagsutflykt om man ändå är i Reykjavik. Det går bussar hit och det är fina gångleder ända upp till toppen och man får väldigt bra utsikter med tanke på hur lite man behöver jobba för det. Det finns till och med en restaurent vid foten av berget!
 
Ha de!

Kommentarer

  • Johan Florentzson säger:

    Sweet! Lusekofta och allt=)
    Ser kargt, kallt och underbart ut, precis som jag minns Island även om jag inte var uppe på detta berg, nästa gång...

    2013-07-21 | 23:57:45

Kommentera inlägget här: