Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Ljusförorenade rosa moln, vandrande stjärnor och årets första norrsken

Kategori: Allmänt

Mörkret kommer tidigare om kvällarna nu, och det blir nästan riktigt mörkt på natten. Det innebär inte bara tråkigheter, för nu kan man ju se stjärnhimlen och norrsken igen!
 
Åkte ut på Geldinganes (se förra inlägget) och provade att göra lite time-lapse med den nya kameran.
 
Första filmen är på moln som stryker förbi bergskedjan Esja i norr.
 
 
Detta var alltså det första försöket av att göra en time-lapse. Fjärrkontrollen från NetOnNet har pajat efter en användning, så kameran fick tryckas av manuellt, därav den darrande känslan i filmen.
 
Nästa film visar hur stor påverkan stadens ljus har på stjärnhimlen. Först ser vi karlavagnen hyfsat tydligt. Men sedan kommer det in moln som är upplysta av Reykjaviks gatuljus. Ljusförorenade rosa moln...
 
 
 
Det var att vänta norrsken igår kväll. Den geomagnetiska aktiviteten var hög och himlen tidvis klar. Så efter midnatt riktade jag upp kameran rätt upp och tog en till time-lapse. Tyvärr kom det inte med några norrsken, fastän att de kom fram just innan molnen täckte hela himlen, några svaga norrsken som man fick anstränga sig för att hitta.
 
 
 
Det blev ett någorlunda okay foto på ett norrsken. Med 20 sekunders slutartid så går det ändå bara nätt och jämnt att skönja ett lodrätt stråk strax över stadsljusen, nästan som en Batman-ljuskägla. Ser du det?
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: