Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

En dag ut ur fönstret

Kategori: Allmänt

I väntan på klarare himlar och mer norrskensaktivitet så får min nya time-lapse timer, som älskade Johanna tog med från Sverige åt mig, provas med lite mer vardagliga vyer - vårt vardagsrumsfönster!
 
Satte kameran på stativet på morgonen och sa åt timern att ta ett kort var tionde sekund tills att någon stängde av den eller batteriet tog slut i kameran. Såhär blev resultatet vid dagens slut:
 
 
Lägg märke till molnens rörelser. Efterhand börjar de höga molnen att röra sig lite åt vänster i bild, sedan även de låga molnen. Ännu senare bildas någon sorts högtrycksrygg mitt på himlen, där molnen upplöses till blå himmel för att sedan återskapas strax innan de passerar oss.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: