Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Vulkanutbrott!

Kategori: Allmänt

Efter ett och ett halvt år i Island får jag äntligen uppleva ett vulkanutbrott. Det är förvisso för långt från Reykjavik för att det ska gå att förnimma det direkt, men det är ändå ett vulkanutbrott i samma land!
 
Det hela sker mellan vulkanerna Bárðarbunga och Dyngjujökull vid Vatnajökull. 
 
 
 
Hittills är det ett litet utbrott och det är osäkert ifall det ens kommer att bryta igenom istäcket. Såhär ser det ut från en live-kamera vid Bárðarbunga:
 
 
Det man (förmodligen) ser är vattenånga som sipprar ut från glaciären. Ni kan se själva hur det utvecklas här: http://www.livefromiceland.is/webcams/bardarbunga/

Kommentarer


Kommentera inlägget här: