Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Resan mot Sverige - Jökullsárlón

Kategori: Allmänt

Ett par fler nedslag under vår resa mot Sverige i april följer nu. Först kommer Jökullsárlón:
 
Jökullsárlón - en sjö som bildats av smältvattnet från Vatnajökull på dess väg ut mot havet vid sydöstra Island. Sjön är full av isberg som guppande flyter sin långsamma väg ut mot havet
 
 
 
 
 
Vi kunde då och då höra det knaka till därute, när något isberg vände på sig eller sprack. Det simmade även runt lite säler mellan isblocken. Och när sundet smalnar så plockar strömmen upp hastigheten ut mot havet
 
 
 
Vissa isblock verkar ångra sig och letar sig tillbaka till landet:
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: