Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Reykjaviks norra horisont och ingången till Jordens mitt

Kategori: Allmänt

Horisonterna i Island vid klart väder är något helt enastående. Denna bilden togs härom dagen, när luften var klar (jag vet, jag måste skaffa ny kamera...):
 
 
 
 
Bilden är tagen från kustremsan norr om Reykjavik, utmed cykelvägen in till jobbet. Klicka på länken för att förstora bilden. Det är detta vi ser härifrån:
 
 
 
Snæfellsnes med Snæfellsjökull (glaciären ute på spetsen av halvön Snæfellsnes) ligger ca tio mil bort! Och då vill jag poängtera att min kamera inte ens är nära att ge utsikten rättvisa. Snæfellsjökull, den vita sockertoppen som man knappt ser på min bild, är så tydlig att det känns som att man kan sträcka ut handen och ta tag i den!
 
Som kuriosa kan det nämnas att det är just på Snæfellsnes som ingången till Jordens mitt finns. I varje fall om man ska tro Jules Verne (där den kallas för Snufflesnes). Någon som är sugen på exkursion?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: