Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Brevet från Sverige

Kategori: Allmänt

Då har det hänt. Nu är man en äkta emigrant, när det dyker upp ett handskrivet brev från hemlandet i brevlådan!
 
 
 
 
Det är min underbara brorsdotter Maja som suttit sig ned och svarat på ett av mina brev jag skrivit till henne. Öppningsraderna har hon till och med skrivit själv, inte ens fyra år gammal!
 
 
 
På bilden har hon ritat, precis som ni ser, en prinsessa och blommor. Hon förklarar vidare att hon ritat det här för hon tycker så mycket om vackra saker, som älvor, prinsessor, halsband och armband och sådant. Underbart, eller hur?
 
Jag fick veta att det var lite bekymmer när brevet skulle läggas på; för inte kunde väl Maja åka till Island för att lägga på ett brev? Mamma Nina förklarade att man lägger på brevet i en gul brevlåda, så kommer det fram till Island. Fast hennes brev till hennes andra vänner, var skulle de läggas på? De skulle ju inte till Island!
 
Bästa kvällsläsningen på länge. Väldigt länge
 
 
 
Och var får man tag i ett "säker cykel 1984"-klistermärke någonstans?

Kommentarer

  • Nina Johansson säger:

    Kul att brevbäraren löste uppdraget! Om man ärver mammans gedigna klistermärkessamling - kan man hitta mycket nostalgi i den gamla glasslådan... :-)

    2013-11-14 | 12:49:20

Kommentera inlägget här: