Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Vägen till IKEA

Kategori: Allmänt

Hur ska man göra sig bekant i ett nytt land då? Tja, man måste väl ha något att utgå ifrån, ha ett ankare som statisk referens. Det får bli svenska ambassaden - IKEA!
 
I Sverige är IKEA känt för att ligga till på avlägsna platser, så hur ligger IKEA i ett land som Island, där allt är avlägset redan från början? Jag ska navigera er dit! Vi börjar ifrån den södra kusten av Reykjavik, hyfsat nära innerstan men ändå i utkanten av vad som kallas för Reykjavik.
 
 
 
Just precis, IKEA finns inte en med på kartan... Vi står på den röda punkten och ska alltså till någon stans på andra sidan viken här:
 
 
Ser ni fågeln där ute? Det är garfågel (Great Auk på engelska), en utdöd fågel som inte kunde flyga. Det sista paret blev ihjälklubbade här i Island, på en ö som heter Eldey (läs mer om det på mitt inlägg om Reykjanes).
 
I alla fall, då börjar vi cykla! Ni ser att det är imma på kameran, och det är en ganska god ledtråd till vad för väder det är. 12 grader, regn och stark vind, runt 10 m/s. Men det stoppar inte någon som längtar hem!
 
Efter ett drygt tiotal kilometer kommer vi över ett krön, ungefär där pilen är på kartan, och denna vy öppnar sig:
 
 
Ser ni vägen som går där? Nu är det ändå nära... kan man tro! Vore man en bil så ginge det bra, men vi cyklister får förpassa oss till utmarkerna... nästa vägsträcka:
 
 
Lavafält! Stenen som ligger på grusvägarna är inte små och trevliga som de vi har i Sverige, utan de här är sten som formats efter istiden och inte rubbats runda och fina, och sticker in i däckgummit såväl som hjärtat! Men vad gör man inte...?
 
Till slut!
 
 
 
Väl mött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: