Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Norrsken i Island

Kategori: Allmänt

Det kanske är lite fel årstid att tala om norrsken. Men bilderna från vintern ligger och trycker, så bättre sent än aldrig.


I mitten på mars åkte kometen PanSTARRS runt Solen och förbi oss på relativt kort avstånd. Detta gjorde att astronomiintresserade samlades under den stjärnklara söndagen den 17 mars för att titta på kometen. Detta inlägg ska inte handla om kometen, utan om en väldigt kraftig solstorm som träffade oss just den natten och skapade ovanligt starka norrsken.
 
Dessa bilder tog jag tillsammans med Guðmunður Stefánsson under kvällen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta nedanför kallas för en korona, när norrskenet blir så starkt att det kommer rätt emot en. Då ser det ut som om det strömmar ut från samma punkt och blir otroligt vackert att se på!
 
 
 
 
 
Ses!

Kommentarer

  • Speckis säger:

    Ååh, jag är så avundsjuk att jag blir samma färg som dessa underbara aurora borealis...! Men det går över fort eftersom du ger mig chansen att se dem trots att jag inte är där :P Jag hoppas att du har det fint, tack för alla dessa underbara foton och bloggelibloggen, det är alltid lika kul att höra om dina äfventyr!
    Kramar!

    2013-08-16 | 12:53:55

Kommentera inlägget här: