Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Reykjavik by night

Kategori: Allmänt

Detta var utsikten från Reykjaviks norra kust härom dagen.
 
 
Jag ursäktar den dåliga upplösningen i mörkret å min kameras vägar, men här är den fullstora bilden: http://www.akgjohansson.se/Reykjavik/norra_horisonten_rod.jpg
 
Till vänster ser ni Reykjaviks innerstad och till höger syns bergen Akrafjöll och Esja. Ser ni konurerna över horisonten? Det är Snæfellsnes, och den större av kontursklumparna är Snæfellsjökull, glaciären längst ut på Snæfellsnes-halvön. Det är för övrigt där som ingången till Jordens mitt är, enligt Jules Verne.
 
Väl mött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: