Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Hekla - Ingången till helvetet

Kategori: Allmänt

En av de mest aktiva vulkanerna i Island är Hekla. Hon har haft mellan 20 och 30 utbrott sedan 1100-talet, varav 6 av dem efter sekelskiftet. De senaste utbrotten har skett med ca 12 års mellanrum, och det senaste skedde år 2000. Man har sett en stark korrelation som säger att ju längre hon sover, desto större utbrott får hon!
 
Här ligger hon:
 
 
 
Klasskompisarna från universitetet i Göteborg med respektive och jag tog bilen till området vid Heklas fot och gick runt i lavafälten. Såhär såg landskapet ut i allmänhet:
 
 
 
Lavan som vi ser här har flytit hit. Det svarta som ligger ovanpå och runtomkring lavafältet är pyroklastiskt material (engelska Tephra), alltså aska och stenbumlingar som flugit till platsen där de ligger. Det är alltså svart och dött och känns som att gå på Månen, eller i varje fall någonstans där ingen gång förut!
 
Här är gänget:
 
 
Med tanke på hur kargt det ser ut och hur utlämnad man känner sig så är det inte konstigt att det fick benämningen Helvetets ingång på medeltiden! När hon fick sina utbrott så ödelades hela bosättningar som låg för nära.
 
Och till sist, panoramat som alltid! Här är Hekla med. Dock är hon höljd i mold till största delen, men du kan se delar av henne till höger i bild, med snö kvar här och var:
 
 
Här är den fullstora bilden: http://www.akgjohansson.se/Hiking/panorama_hekla.jpg
 
Jag vill också tacka vännerna som hängde med för en trevlig vecka, och hoppas att ni hade det trevligt i Island också, David, Inna, Tommy, Karla och Erik!
 
Väl mött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: