Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Sju glaciärer i en bild!

Kategori: Allmänt

Under det förra inlägget gick vi genom vilka olika landskap vi fick vandra igenom längs Laugavegurinn. Nu ska vi gå genom några fina utsiktspunkter!
 
Så vandringen gick alltså från Landmannalaugar ned till Þórsmörk. Kommer ni ihåg kartan? Såhär såg den alltså ut:
 
 
Vi går några min väster om Vatnajökull och några mil norr om Mýrdalsjökull (som täcker vulkanen Katla) och Eyjafjallajökull (ja precis, den som orsakade tidernas största flygstopp!).
 
Nu ska jag visa några panoramabilder här nedan. De kommer du att få öppna i nytt fönster via länken och sedan zooma in. Här är första, som togs från en kulle just vid det första stoppet, Hrafntinnukur (markerat A):
 
 
 
 
Efter första natten stack jag iväg ungefär en timme innan resten av gänget för att bestiga bergen Reykjafjöll just bredvid campingplatsen. Det är ett 1180 meter högt berg med fantastisk vy! Jag tog detta panoramat därifrån. Klicka upp panoramat i nytt fönster: http://www.akgjohansson.se/Hiking/Laugavegurinn/reykjafjoll_panorama.jpg
 
Zooma in! Det som du kan se härifrån är följande: Katla (under Mýrdalsjökull), Eyjafjallajökull, Hekla, Langjökull, Tindfjallajökull, Hofsjökull och Vatnajökull. Jämför med kartan ovanför. Hittar du dem? Ifall inte så kan du se facit här: http://www.akgjohansson.se/Hiking/Laugavegurinn/reykjafj%C3%B6ll_panorama_labeled.jpg
 
 
Kvällen innan gick David och jag, tillsammans med en trevlig danska som vi träffade, upp på en nästan lika hög topp vid campingplatsen. Man kan inte se lika mycket därifrån, men fin utsikt är det ingalunda!
 
 
Visst är det vackert? Dags att kliva ned, vi har en bit att gå!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: