Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Fimbulvintern

Kategori: Allmänt

Här går man och tänker "åh vad skönt att det börjar att bli vår!" Isen hade nästan smält bort och man kunde sitta i solen och bara njuta. 
 
Sen kom andra etappen av fimbulvintern tillbaka
 
Enligt sagorna följer Ragnarök efter Fimbulvintern, alltså tre vintrar utan mellanliggande sommar. Med tanke på hur vårigt vädret var bara i lördags (http://vikingblogg.blogg.se/2014/march/ulfarsfell-vargfjallet.html) så torde väl detta vara etapp nr 2 av fimbulvintern?
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: