Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Grottutforkning del 1 - Viðgelmir

Kategori: Allmänt

I samma område där vi hittade Hraunfossar har det skapats ett grottsystem av lavaflöden. Efter ett utbrott för ca 1100 år sedan vällde det ut massiva mängder lava som flöt ut över ett stort område. De översta lagren av lavan stelnade först, så fortfarande flytande lava flöt under den stelnade ytan. När utbrottet avtog så utrymdes lavakanalerna och lämnade ett enormt grottsystem.
 
Det första grottsystemet vi besökte hette Viðgelmir och är ett 1585 meter långt lavarör. Taket har kollapsat på två ställen som utgör ingångar till grottsystemet. Här är en av dem
 
 
 
 
Detta grottsystemet har flera trånga partier och har varit avstängt för allmänheten sedan 20 år tillbaka. Man behöver en guide för att kunna ta sig vidare
 
 
Johanna såg min selfie och tänkte att vi varit nere i grottsystemet i flera dagar, vårt vatten är slut och vi funderar på att offra någon i gruppen 
 
 
Nästa grottsystem är större och öppen för inträde!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: