Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Brorsan och gänget på besök - dag 1 - Reykjanes

Kategori: Allmänt

Under helgen som var så var Johanna, min bror Mikael och hans fru Nina, samt Mikaels två barndomsvänner Martin och Marcus, på besök. Jag har ju mindre än ett år kvar i Island, så de tyckte det vore skamligt om de misslyckades att ta sig hit under tre år.
 
Jag mötte dem med vår hyrbil när de landade på torsdag eftermiddag, och sightseeingen började redan påväg från flygplatsen. Vi tog vägen längs Reykjanes, och gick över "bron mellan kontinenterna", dvs en bro som går över klyftan som bildats av att den Amerikanska och den Eurasiska kontinentalplattan glider isär vid Island
 
 
 
 
Längre fram längs turen runt Reykjanes råkade vi på det geotermiska kraftverket Reykjanesviti, och roades av den enorma mängd ånga som välde ut ur marken. Eller, de andra gjorde det medan Johanna och jag stod och såg på, som man gör när någon man ser någon springa in i supermättad luft i nollgradigt snålblåsigt väder
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: