Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Brorsan och gänget på besök - dag 3 - Lavatur till Búrfell

Kategori: Allmänt

Reykjavik ligger nästan mitt på skarven mellan två kontinentalplattor som glider isär, så man kan hitta spår efter utbrott lite här och var. Just söder om stan finns en gammal krater efter ett ca 7000 år gammalt utbrott, där lavan lämnade efter sig en kanal där den flöt en gång i tiden. För mig blev det ett återbesök till platsen (http://vikingblogg.blogg.se/2013/july/lavafalten-i-heimork.html).
 
Marcus blev rastlös av motionärerna i området och slängde helt sonika av sig sina kläder och satte iväg i galopp
 
 
 
Vandringen börjar i den bortre änden av lavakanalen, som sedan leder rakt upp till vulkankratern
 
 
 
 
Kratern är runt 100 meter stor, kanske 30 meter djup och full av lavastenar (kanske inte så kontstigt eftersom det trots allt är en vulkan)
 
 
Klicka på bilden nedan för att få den förstorad
 
 
 Det blev den sista utflykten under besöket, och mer än så fick det nog inte bli. Nu i efterhand tog det nog en hel vecka innan man återhämtat sig ordentligt igen. Nästa gång tar jag med en dagisklass på guidning så att det blir någon ordning på det hela!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: