Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

En månuppgång och mer norrsken

Kategori: Allmänt

Tidigare i veckan fick vi höra på nyheterna att Solen haft ett utbrott. Utbrottet var inte vidare starkt, men det var riktat just mot oss, så de just gågna nätterna har varit upplysta av norrsken.
 
Min rumskompis Guðjón och jag tog oss ut på den isländska landsbygden och satte upp kamerautrustningen. Detta är vad vi fick:
 
En måne som kämpar sig upp bakom molnen, med norrsken som flimrar förbi
 
 
 
Här är en time-lapse på norrskenet, och i slutet gör vi en liten panorering över himlavalvet!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Therese - zill säger:

    Så himla coolt! Norrsken är så väldigt vackert.

    2014-09-14 | 12:53:59
    Bloggadress: http://zilliceter.blogg.se
  • Christoffer Lundman säger:

    Otroligt fina filmer!

    2014-10-08 | 03:07:19

Kommentera inlägget här: