Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Resan mot Sverige - dag 1

Kategori: Allmänt

Kevin och Johanna kom på besök (se det förra inlägget) lagom i tid så att vi kunde åka tillbaka till Sverige tillsammans. Planen var att köra bil till östra Island, där färjan mot Danmark avgår. Fyra dagar på vägen  längs Islands sydkust och tre dagar på Nordatlanten. Vi skulle alltså köra från Reykjavik och till Seyðisfjörður:
 
 
 
Första dagen på den sju dagar långa resan till Sverige började med de obligatoriska besöken hos turistfällorna Þingvellir, Geysir och Gullfoss.
 
 
 
För att följa tradition så förkörde vi oss första dagen. Man inser hur öde Island är när det inte finns fik och bensinstationer varannan kilometer. Men, hungern är ju den bästa kryddan, så ölen smakade bättre än någonsin när vi väl fick sätta oss (och mitt körpass för den dagen var avklarat!)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: