Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Spegellandet

Kategori: Allmänt

I historieböckerna står det att Island heter Island för att någon snubbe på 800-talet blev översnöad och fick flytta hem till Norge igen. Men min personliga hypotes är att de döpte landet till Island efter att de första promenadstråken var byggda och någon tjomme med mycket makt hade druttat på ändan en gång för mycket.
 
Temperaturen pendlar konstant runt nollan. Nederbördscykeln på vintern går alltså snö → slask → blankis → mer snö → mer slask → mer blankis etc..
 
Det är alltså ett av få länder där man kan kontrollera sminket eller rycka näshår i cykelbanan på regelbunden basis.
 
Månen sällskapar med Jupiter i natt. Det är svårt att säga vilken prick som är Jupiter och vilken som speglar månens ljus. Men vill ni veta vad jag tror, kika på bilden nedanför denna!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Alltså, du formulerar dig ju helt underbart!
    "Det är alltså ett av få länder där man kan kontrollera sminket eller rycka näshår i cykelbanan på regelbunden basis." - fantastiskt! :D

    2014-01-14 | 21:50:57
  • Emma Hå säger:

    Alltså Jupiter är så nice att kolla på tycker jag =) Vacker och klar!

    //Piff

    2014-01-15 | 13:51:10
    Bloggadress: http://emmahas.se

Kommentera inlägget här: