Vikingabloggen - vikingblogg.blogg.se

"Detta är ett Island!" utbrast Floke Vilgerdarsson efter att ha försökt bryta upp lite land för att odla i Island, men misslyckades. Det är ett ganska passande namn för en kall, karg och vindpinad ö mitt i Nordatlanten. Under mina doktorandstudier i Island försöker jag dela med mig av mina upplevelser utav detta underbara land, framför allt i form av hiking och fotografi/astrofotografi.

Ställen man inte vill trilla ned från 101

Kategori: Allmänt

Det är fullt utav ställen att ramla ned från, ifall man inte är aktsam. Det är väl lite det som gör naturen lite extra storslagen och uråldrig! Så här kommer en samling av sådana platser.
 
Ute på västmannaöarna finns det ett par branta berg, med lagom uppåtlutning på ena sidan och 200-meters stup på andra sidan. Man blev lite överraskad när marken bara tog slut under bestigningen...
 
 
 
 
Sådana här 200-meters-stup tar det i alla fall slut fort om man faller ned för dem. Värre är det för andra sidan på berget, där man skulle rulla 200 meter ned utav ett snedsteg:
 
 
Är det verkligen så brant då? Jo man måste nog vara på plats för att uppskatta lutningen. För att demonstrera så slänger jag ned en sten för slänten. Lägg märke till hur stenen inte bara studsar vidare i det tjocka gräset, utan även plockar upp hastighet!
 
 
Inte så långt från Reykjavik ligger Islands högsta vattenfall, Glymur. Det är 196 meter högt och är en trevlig dagshajk. Men oj, vilka branter vattnet har grävt ur!
 
 
 
 
Ett annat vattenfall är Skógafoss, längs sydkusten:
 
 
(Bilden är från Winterwonderland.is)
 
"Bara" 60 meter högt. Fast när ens vänner blir såhär små, då vet man att det inte vore kul att trilla ned där...
 
 
 
Den sista bilden är från hajkingturen Laugavegurinn (se tidigare inlägg). BIlden är inte taget jättenära kanten, men det berodde på att Joachim, som höll i kameran, lider av höjdskräck :)
 
 
 
Väl mött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: